scolios..

Finns det någon här som har eller känner någon som har scolios.. det är när ryggraden växer snett...



I mitt fall ledde det till operation..år 1996 så blev jag stelopererad i ryggen.. idag kan jag tänka tillbaka och säga att det fixade jag lätt men det är inte sant. Det var jobbigt. Jag opererades 2 ggr för dem gjorde fel första gången så jag blev kvar på sjukhuset i nästa  3 veckor..

Kom hem och fick bli hem undervisade av en lärare. Var ändå ganska stor så 1 gång i veckan fick jag åka till ett ålderdomshem för att duscha för jag fick ligga ner och duscha i början.. vilket betydde att mamma,pappa o min syster fick hjälpa mig.. det var inget roligt..

Efter min operation kan jag blivit trött i ryggen men annars inget annat, 2013 fick jag mitt första barn (28år) 


Casper (snart 8 år)  graviditeten var bra blev aldrig så stor så det blev ingen stor belastning på min rygg..
Jag födde vaginalt och det var /gick bra allt.. 
Jag vet att jag fick prata med narkosläkare innan förlossning för att få se om jg kunde få rygg bedövning..
Vilket jag kunde,men fick ta den i good tid så att den skulle verka!!
Men jag födde med bara lustgasen..


2020 var det dags för barn nr 2


Bianca (1 år) 
Denna gravidetet kändes annorlunda, hade mer illamående och mer ont/trött i ryggen..
Förlossningen gick kanonbra  och jag födde vaginalt denna gången oxå,bara lustgas 
Fast denna gången på sidan.

Efter min dotter kom till världen blev det ett annolunda tid. För det första så pågår en pandemi (corona,covid-19)  sen sommaren 2020 fick jag gallstensanfall och opererade bort gallblåsan...

Sen efter det så har jag haft mer ont i ryggen så min fråga  är

Kan min scolios plus mina 2 förlossningar göra att min rygg har blivit sämre??

Vill egentligen inte tro det men känns som om det faktiskt är så.. sen har jag en fråga till..

Har ni några bra ryggövningar som är bra??


PERNILLA🌷🌷🌷


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Pernilla

36 årig 2 barns mamma. gift sedan 2012 bor i villa i Veddige barnskötare




RSS 2.0